Montenegro

Címkék: utazás

2007.07.26. 16:32

Crna Gora, Montenegro, avagy a fekete hegyek országa… ki így, ki úgy nevezi e csodálatos helyet, mindenképpen helytálló. Utunk utolsó állomásaként két napot töltöttünk Montenegróban.

Hani i Hotitnál átléptük az albán-montenegrói határt. A határőr vadul kereste okirataink között a gépkocsi nemzetközi biztosítását, az úgynevezett „zöldkártyát”, (amit ő csak nemes egyszerűséggel Zertifikatnak hívott) s miután meglelte, pár percen keresztül üres szemekkel bámulta az okiratot és próbálta az érvényes országok neve között megtalálni Montenegrót. Megnyugtatok mindenkit, Magyarországon a biztosítók által kiadott zöldkártyán rajta van, igaz, még a régi nevén: Serbia i Montenegro. Felnyittatták a csomagtartónkat, de miután látták, hogy tipikus nyaralási holmikkal van megtömve, így nem voltak kíváncsiak többre. Hurrá, folytathattuk utunkat tovább!

Podgorica, Crna Gora fővárosa felé vettük az irányt, és húszegynéhány km után meg is érkeztünk. Egyszerű volt a közlekedés a fővárosban, azonnal megtaláltuk a Petrovac felé vezető utat. A tábla jelezte, hogy Petrovac még 55 km. Aztán ez az út kettévált, és mi bizony a felső úton mentünk tovább, amerre rajtunk kívül nem sok autó közlekedett. (Mondanom sem kell, hogy a jelzett 55 km már a vége felé 155-nek tűnt.) Hamarosan egyik hegy a másik után következett, jó minőségű szerpentinen autóztunk, gyönyörű környezet tárult szemünk elé, de mi már kezdtünk fáradni, hiszen reggel 7 óra óta úton voltunk – valahogy nem tudtuk értékelni azt, hogy egyik hegyről le, a másikra fel.

Őszintén szólva engem feszélyezett kissé az az apró momentum is, hogy nem volt szállásunk előre foglalva. Hisz mindenki a fórumokon azt írta, hogy szállás van bőven, ne foglaljunk, lesz helyben. Nos, ez volt az utolsó alkalom, hogy elindultunk előre nem foglalt szállás nélkül! Ráadásul Petrovac felé lekanyarodva az út szélén álló rendőr azonnal kiszúrt bennünket, mint utóbb kiderült: Montenegróban még nappal is kötelező a világítás. Nem mondhatok rá rossz véleményt, mert ő csak a dolgát végezte. Először 30 €-t kért, majd a 30-ból visszaadott 20-at az útleveleinkkel együtt… Ezt is megúsztuk, viszonylag szerencsésen.

Nagy nehezen megérkeztünk Petrovacba, sikerült egy parkolót találnunk. Több helyre bementünk – szálloda, apartmanház – mindenhol vagy horror árakat mondtak (70 €/éj/2fő), vagy pedig sajnálattal tárták szét a kezüket, hogy fullon vannak. Kezdtünk elkeseredni, a férjem pedig – bár nem jellemző rá – de hisztériás rohamot kapott, amikor meglátta a milliónyi napernyővel tarkított tengerpartot. Azonnal továbbálltunk, következő állomásunk: Sveti Stefan volt.

Ez a hely arról híres, hogy van egy pici szigete, amely telis-tele van építve gyönyörű házakkal, milliós cuccokat áruló üzletekkel, szállodákkal, kaszinókkal és – ha emlékezetem nem csal még 2002-ből – Sylvester Stallone is megfordult ezen a szigeten. Itt kerestünk egy Turist Agency irodát és ott próbáltunk meg szállás után érdeklődni. Két személyre nem volt sajnos, főleg nem 2-3 éjszakára. Következett a jó öreg Budva városa. Budvában már a város elején, egy étterem parkolójánál ki volt írva, hogy SOBE. Bementünk érdeklődni, lett is volna 42 €/éj/2 fő árért, de csak akkor, ha minimum 7 éjszakára kivesszük. Na itt a férjemnek végképp elfogyott a nem kevés türelme, azt mondta, hogy be az autóba és irány haza! Budvából kiérve a főúton haladtunk tovább, amikor Miločer magasságában, az út mentén láttuk meg, hogy apartman kiadó. A 80 €/éj árból sikerült 20-at lealkudnunk, így 2 éjszakát kifizettünk és boldogan, de annál elnyűttebben költöztünk be ideiglenes szálláshelyünkre.

Persze hiába a drága szállás, ha a hydrofor elromlott és nincs víz az apartmanban! No sebaj, lementünk felfrissülni a tengerpartra, ahol - mivel este fél 8 körül járt az idő - már alig voltak. Másnap pihenten beautóztunk Budvába, végigjártuk a parti sétányt és az egész várost, majd kikötöttünk a Mogren nevű strandon, ami ugyan fizetős volt (1 €/fő), de legalább volt két törölközőnyi hely a szikla tövében. Vizibrinyóra pattantunk (5 €/óra) és bekerekeztünk a tengerbe.

Ez a napunk nagyon jól sikerült, végig csodáltuk a sziklákat, sokat úsztunk és próbáltunk nem törődni a milliónyi emberrel a parton.

Én már 2002-ben jártam itt, azóta nagyon nagy változáson ment keresztül Budva. Egyrészt elég drága, másrészt ennyi embert a partokon... ezernyi napernyő, nyugágy, még a törölközőt leteríteni is alig maradt hely. A strandon a homok égette a talpunkat és a helyünkről próbáltuk benézni, merre tudjuk a tengert a legrövidebb úton megközelíteni. Nem győztük kerülgetni a forró homokban a napozó emberek ágyait, törölközőit. Elképesztően felkapott hely lett. Igaz, már jóval kevesebb az építkezés és a félkész szálloda,  az infrastruktúrát is elég jól kiépítették, valamint úgy hallottam, hogy még mindig olcsóbb Horvátországnál. A szépségét meg ne is említsük, azt személyesen tapasztaltam meg. Horvátországban is jártam egy pár helyen (Poreč, Pula, Opatija, Krk, Selce, Crikvenica, Dubrovnik), de nekem messze nem annyira szép, mint Crna Gora fekete hegyei és gyönyörű öblei...Budva óvárosi része (Stari Grad)  csodálatos. Apró üzletek, pizzériák, hangulatos éttermek, teraszok sokaságából áll, és vannak olyan szerencsés lakók is, akik itt élhetnek ezekben a gyönyörű patinás kőépületekben. Az egész óvárosi rész egy kőfallal védett terület, spalettás ablakaival, a házak között magasban lógó, frissen mosott ruhák látványával kissé velencei hangulatot áraszt.

Sok helyen olvastam, hogy a montenegróiak közlekedését botrányosnak, átláthatatlannak tartják. Nekünk ez annyira nem tűnt fel, hisz aki az albániai helyi közlekedésnek résztvevője volt és megúszta, annak már  gyerekjáték a világon bárhol közlekedni.

Montenegróban lehetett volna még nézelődni, leginkább talán a Kotori-öböl érdekelt volna (igaz, nekem már volt szerencsém látni), és Ulcinjt is jó lett volna megnézni, hiszen az a kisváros annyira közel van az albán határhoz, hogy szerintem ott már inkább az albán, mint a montenegrói hatás érződik. Ennek ellenére másnap kora reggel útnak indultunk, de akkor még nem sejtettük, hogy milyen hosszú út vár ránk.

Néhány szót szeretnék ejteni montenegrói tapasztalatainkról. Sajnos elég sok a szemét, törmelék, úgy vettük észre, hogy nem igazán érdekli az itt élő embereket a környezetük. Ez a tulajdonság leginkább a balkáni népekre jellemző: ott van pld.  az általam oly annyira imádott Görögország. Ott is, ha elromlik a régi mosógép, tönkremegy az autó, elviszik a legközelebbi erdős-völgyes helyre, ott legurítják a völgybe, és hagyják ott elenyészni, majd csak elrozsdásodik valamikor. Fogalmuk sincsen róla, hogy mi az a környezetvédelem! És arról sem, hogy mily gyönyörű természeti kincsek birtokosai és azokat milyen módon lehetne megóvni a külvilág pusztításától. (De azt megjegyzem, hogy Görögországot ezzel együtt imádom.) Viszont Montenegróban mindenki szeretne egycsapásra meggazdagodni! Olyan apartmanárakat tapasztaltunk, és annyira nem kedvesek a túristával a montenegrói lakosok, hogy félelmetes! Bementünk egy part közeli pici élelmiszerüzletbe Miločerben, az egyetlen eladót, aki bent tartózkodott az üzletben, mintha a pénztárgép székéhez szögezték volna! Nem volt hajlandó odajönni segíteni nekünk, unott arccal üldögélt a pénztárban és látszott az arckifejezésén, hogy el kíván bennünket valamerre... Így csak a legszükségesebbeket vásároltuk nála, a suvenír beszerzése másnapra maradt Budvában... Szállásadóink viszont kedveseknek, segítőkészeknek mondhatók, szerintem főleg a 60 €/éj csalt egy-egy kósza mosolyt az arcukra, amikor megláttak bennünket (nekem viszont az arckifejezésem olyan volt, mintha a fogamat húzták volna...). Nem rejtem véka alá, hogy összességében csalódtunk Montenegróban, a gyönyörű hegyei és partjai ellenére sem vágyunk vissza, mert sajnos Montenegró is a tömegtúrizmus áldozatává vált.

Hazafelé Podgorica, Crna Gora fővárosa felé vettük az útirányt, itt még a hegyeken kanyargó utak ismerősnek tűntek, hiszen idefelé is erre jöttünk. Podgoricából amit láttunk (nem túl sok) az felejthető. Nem egy szép város. Podgorica után újabb hegyi szakaszok jöttek, az viszont annyira gyönyörűséges volt, hogy le is fényképeztem:

Egymást érték a hegybe vésett alagutak, a hegyek között a völgyben patak csordogált, a fekete hegyek zord, vad látványa pedig majdnem hogy félelmet kelt az emberben...

Amit sajnálok, hogy kimaradt az útitervből, az a Tara-kanyon. Elképesztően szép hely, de ha azt is útbaejtjük, akkor sosem értünk volna haza. Hogy mindenki tudja, hogy miről van szó, ezért teszek fel 2 képet róla (nem saját fotó, úgy kerestem a neten):

Haladtunk tovább az E763-as úton Bijelo Polje felé, amikor egy település után 2 rendőr kiintett bennünket, mivel 70-el mentünk az állítólagos 50-es táblánál. Olcsón megúsztuk a büntetést (5 €), mivel eurónk már nem igen volt, forint és dínár pedig nem kellett nekik. Elérkeztünk a montenegrói-szerb határra, amely egy igen pici, szimpla határállomás, inkább egy úti ellenőrzésre hasonlít, mint egy határátkelőre. Útleveleinkre csak rápillantottak és folytathattuk útunkat: Nova Varos - Užice - Čadak - Stepoljevac - Beograd útvonalon. Az út igen hosszúra nyúlt, és rettentő unalmas is volt, úgy éreztem, hogy ebben a hőségben sosem érünk Belgrádba, aztán végre feltűnt Belgrád az óriási házaival, gyáraival és hatalmas gépkocsiforgalmával. Na itt egy kicsit sikeredett bekeverednünk, hiába pislogtunk jobbra-balra és kerestük az E75-ös autópályát Novi Sad felé, nem találtuk. Némi segítséget kértünk helyi autósoktól, és sikerült bennünket az autópálya felhajtójáig elvezetniük. Onnan egyenes út vezetett szinte hazáig: Novi Sad - Subotica - Horgos/Röszke határállomás. Autópályadíjként ezen a szakaszon még 2-szer 400 dínárt kellett fizetnünk. A határátkelő szerb oldalán kb. 5 percet kellett állnunk, nem néztek semmit sem, csak az útlevelekbe kukkantottak bele. Röszkénél viszont a magyar vámos hölgy - bár hazudnék, ha azt állítanám, hogy nem volt kedves - de elég jól belekutatott a táskáinkba, cigarettát, égetett szeszes ital után érdeklődött. (Mi nem dohányzunk, tehát értelemszerűen ilyen gondunk nem volt, égetett szeszes italt pedig személyenként 1 liter Ouzót minden további nélkül be lehet hozni az országba.) De miután megtudta, hogy reggel 7 óra óta folyamatosan autóban ülünk, előzékenyen tovább engedett bennünket, így kicsiny országunkba való belépést kb. 15 percből megúsztuk.

A határ után ráálltunk az M5-ös autópályára (még a szatymazi Mol-kúton ettünk-ittunk és matricát vásároltunk) és este fél 9-kor hazaérkeztünk.

És végezetül egy kis statisztika:

Összesen 3555 km-t autóztunk 6 ország érintésével, összesen tankoltunk 279 liter üzemanyagot, amely egy 7,8 literes átlagfogyasztásnak felel meg. (Ugye nem is olyan rossz egy 11 éves, 2000-es Rover 620 si-től?)

Magyarország, Felsőpakony - Görögország, Sarti: 15 óra alatt 1.150 km

Görögország, Sarti - Albánia, Kakavia határátkelő: 7 óra alatt ~ 430 km

Albánia, Saranda - Montenegró, határátkelő: 9 óra alatt ~ 530 km

Montenegró, Miločer - Magyarország, Felsőpakony: 13,5 óra alatt ~ 855 km

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bucsyné Judit 2007.07.31. 22:30:45

Szia Annamari!

Lenyügöző a beszámolód és a stilusod is felülmúlhatatlan!
Érdekes, tárgyszerű, olvasmányos!
Albánia kicsit engem is mindig érdekelt, mert olyan misztikus, távoli a mi életformánktól, de egyben félelmetes is.
Persze azért mi már nem vágnánk neki ennek az útnak kocsival, ehhez 15 évvel fiatalabbnak kellene lennünk.
Köszönöm az élménybeszámolódat és szép napokat kívánok Nektek.
Üdv: thesun/Judit

Szikszai Katalin 2007.08.01. 10:20:19

Köszönöm a beszámolót, nagyon tetszett! Kérlek küld el a Földi útikalauznak is, hadd olvassa minél több ember. www.utirany.hu
Mégegyszer, gratulálok, és várom a következő részt.

Szikszai Katalin

Kardos Ferencné 2007.08.04. 14:09:47

Kedves Annamária! Nagyon tetszik az új oldalatok nem gondoltam volna hogy te ilyet is tudsz.A választékos kifelyezések a szókincsed és a mondanivaló lebilincselő.Arra gondoltam hogy méltán megállná a helyét mondjuk egy Képes Újságban vagy Nők Lapjában útleirások rovatában.Szinte kedvet csinálsz az embernek ahhoz hogy utazzon.A képek is szuperek.Lacinak is gratula hogy végigcsinálta végül is gondolom embertpróbáló út volt.Őszinte szeretettel Barátnőtök Judit

Vné Ibolya 2007.08.06. 12:33:33

Szia MayB. Nagyon jó az írásod, tetszett az őszinteség, ahogyan írtál. Montenegróról elég sokat hallottam már, Albániáról nem annyira. Talán ha a kislányom felnő, egyszer mi is megnézhetjük, ami azt illeti mi is elégg bevállalósak vagyunk. Kíváncsi vagyok mi a folytatás.

Berczeller Dóra 2007.08.10. 13:50:48

Szia!
Nagyon jó lett a blog, várom a folytatásban Görögországot, Sartit :)
Puszi: Dóri

annamarie · http://amihazunk.blog.hu 2007.08.18. 21:38:03

Aki kíváncsi montenegrói élményeinkre és az útra, az ITT tudja elérni: KATT IDE!!!